Da er endelig oppskriften på Fjellreven Linus ute på Etsy og Ravelry!

Tusen takk for alle gode ord og «likes» så langt, og jeg håper at for dem som kjøper oppskriften, at den faller i smak. 🙂

The pattern for Linus is now up on Etsy and Ravelry! Thank you all for the good words and likes! I hope that those of you that buy the pattern, will like it! 

Så tenkte jeg at denne gangen kunne jeg jo lage et blogginnlegg om prosessen bak? Linus hadde opprinnelig et ganske annerledes utseende enn det han endte opp med, så jeg tenkte det kanskje kunne være litt morro å lese om.

This time I figured I could make a little blogpost about the process behind Linus. He ended up being quite different than my original thought, so maybe it could be a fun read.

IMG_20170820_123738

På den andre bamsene mine så har jeg egentlig bare begynt å hekle etter et vagt bilde i hodet og sett hva som skjer, men med Linus følte jeg for å prøve å skisse litt. Så dette her er altså originalskissen. Jeg ville lage en bamse som kunne stå oppreist, og som hadde bena heklet sammen med kropp og hode. Altså at man begynner med bena, fester de sammen, og hekler opp til toppen av hodet. Men… jeg prøvde og prøvde, og hadde mine ideer, men jeg fikk det bare ikke til. Det føltes ikke riktig ut, jeg likte bare ikke hva jeg så. Nå, det var jo veldig tidlig i prosessen, så jeg prøver alltid å bare hekle videre for å se hvordan det egentlig blir, men denne gangen bare kjente jeg det, det er bare ikke riktig.

Normally when I design new patterns I just have a vague picture in my head on how I want them to look like, and I just start and see what happens. But this time I decided to do a little sketch first, to try that out. As you can see I wanted to make a fox that was standing, and was made by starting at the legs, and joining them, so that the legs, body and head were all in one piece. So I started with the legs, and I struggeled a lot. It just didn’t feel right. I always try to crochet a lot before deciding wheter or not it’s something, becase it’s hard to tell so early on, but I don’t know, I could just feel like it wasn’t working. I did not like it. 

Sånn her så altså bena ut på første forsøk. Jeg ville få inn litt svarte detaljer på fjellreven, siden det er såpass hvit ellers, og tenkte at føttene kunne være svarte. Jeg var også inspirert av andre hunde-amigurumier som hadde slike boblemasker for å få «tærne» og lekte meg litt med det. Men, som du kanskje også ser, så så det ikke så veldig bra ut likevel. Og da jeg begynte videre med kroppen, kjente jeg bare mer og mer at dette er ikke hvordan jeg vil den skal se ut.

This is how the legs looked like at first. I wanted to get in as many black details as possible, since the fox is just soo white. So I decided to make the bottom of the legs black. I was also inspired by other dog-like amigurumis and make those «toes» with bobble stitches. But, I did not like it in the end. My vision did not come out as planned. So I just started to dislike my whole project. 

Så jeg la det bort, tenkte okei, jeg får sove på det, og det var da jeg fikk ideen om Linus. Jeg ville lage en søt, litt feit, rev som sitter. Så da ble det forsøk nummer 2, og jeg følte det gikk mye bedre.

So I put the project away, thinking ok, I’ll sleep on it you know. And, that night I did indeed sleep on it, because I got a new vision in my head. I wanted to make a cute little, chubby fox that sits, and I could see it before me. So, let’s try again. 

Her prøver jeg på ører. Det er vanskelig å se, men det er 1 runde forskjell på ørene.

Here is the shots of me trying to figure out the ears. There is only 1 round difference, but I wanted to see if that made a difference. And in my eyes, it did.

Første forsøk på arm, og endelig resultat. Det er viktig å hekle ut hele delen og så «prøve den på» før du bestemmer deg, synes jeg. Her følte jeg den ble for stor, og prøvde meg frem med måter å gjøre den mindre på. Først ble den altfor liten, så til slutt akkurat passe.

Here is the first try at the arms, and the final version. I think it’s important to finsish the parts and «try them on» before you decide if it works. Here I could see clearly that it was too big, and I tried again. 

Etter litt frem og tilbake med størrelse på armer, ben, hale osv, ble til slutt Linus ferdig. Det jeg slet mest med var vel egentlig hvordan jeg skulle lage detaljer på han. En fjellrev er jo egentlig bare hvit, og selv om den er veldig fin sånn, så blir det litt kjedelig også. Så da lagde jeg streker til øynene, streker som ble «tær» og svart ørehår. Ørehårene slet jeg litt med, og jeg vet ikke om jeg er 100% fornøyd heller, men jeg vet ikke hvordan jeg ellers skulle gjøre det. Resultatet synes jeg likevel er ganske så søt rev, slik som jeg ville ha den.

So this is how the process continued until I got the result I wanted. The hardest part was figuring out how to make him more detailed, like the lines on his eyes, the earhair and nails. The earhears was the hardest, and I think it’s still not the best, but in the end that was the solution I came up with. I do think Linus is a cute chubby little fox, and he does look a lot like I envisioned him to be. 

Så jeg håper du også liker Linus! Og det var @elins_heklerier på Instagram som kom opp med navnet! 🙂

So I hope you like him too! It was @elins_heklerier on Instagram that came up with the name Linus! 🙂

 

 

Reklamer
Posted by:Katrine

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s